У
відповідь на неодноразові обвинувачення мешканців Прилук щодо
відсутності контролю виконкому міської ради за новоствореними
приміськими маршрутами «273 квартал – с. Заїзд», «273 квартал – с.
Сухополова», «Залізничний вокзал – с. Пирогівці», «Залізничний вокзал –
с. Валки», «Залізничний вокзал – с. Заїзд», «Дослідна – с. Манжосівка»,
«Дослідна – Дубки», «Гімназія №1 – Даньківка», «Прилуки – с. Замістя»,
"штучного" їх створення з метою не перевозити пільговиків вважаю за
необхідне вкотре проінформувати громаду про реальний стан справ.
На
початок 2010 року в Прилуках існувало 29 маршрутів. На них працювали 38
автобусів, частина з яких обслуговувала й прилеглі села: Сухополову,
Заїзд, Манжосівку, Замістя, Малківку - всього 13 населених пунктів. Ця
мережа маршрутів сформувалася ще у 80-х роках.
У першому кварталі
2010 року обласна і Прилуцька міжрайонна прокуратура провели перевірку
діяльності органів місцевого самоврядування Прилук на предмет дотримання
законодавства в транспортній сфері міста. За результатами перевірки на
ім’я міського голови надійшло подання, в якому зазначалося, що міська
рада проводить конкурси і організовує перевезення пасажирів на
автобусних маршрутах загального користування №1 «с. Манжосівка –
Дослідна», №3 «с. Сухополова – Промзона», №4 «Військове містечко №12 –
с. Замістя» та інших, порушуючи вимоги Закону України «Про автомобільний
транспорт». Цим документом було зобов’язано виконком міської ради в
найкоротші терміни вжити заходів по усуненню даного порушення та
притягнути винних службових осіб до дисциплінарної відповідальності.
Хочу наголосити, що, відповідно до статті 1 Закону України «Про
автомобільний транспорт»,
автобусний маршрут міський - це автобусний маршрут, який не виходить за межі території населеного пункту, а
автобусний маршрут приміський - це автобусний маршрут, який з'єднує населені пункти і протяжність якого не перевищує 50 кілометрів.
Згідно
зі статтею 7 даного Закону, організація пасажирських перевезень
покладається: на міжміських та приміських автобусних маршрутах
загального
користування, які не виходять за межі території області
(внутрішньообласні маршрути), - на обласні держадміністрації; на міських
автобусних маршрутах загального користування – на виконавчий орган
сільської, селищної, міської ради відповідного населеного пункту.
На
вимогу прокурорського припису з травня по листопад минулого року було
внесено зміни в схеми руху міських автобусів і обмежено їх рух межами
Прилук. Тобто, автобуси, що обслуговували с. Сухополова, завершували
свій рух біля Сорочинської церкви; ті, що раніш їздили на Манжосівку,
курсували тільки до Плискунівського мікрорайону і т.д. У зв’язку з цим
виникли наступні проблеми:
1. Голови сільських рад, мешканці
прилеглих сіл почали вимагати відновлення автобусних маршрутів – щоб
зручно діставатися на роботу, в лікарню, на ринок, вокзали тощо
2. Мешканці міста вимагали забезпечити перевезення до сіл (на дачі).
3. Самі перевізники висловили невдоволення, адже вони втратили значну частину прибутку, яку приносили їм села.
Як
наслідок - розпочався перший етап появи проблемних для міста приміських
автобусних маршрутів. Приватні перевізники зверталися до Чернігівської
облдержадміністрації з проханням надати їм дозвіл на перевезення
пасажирів на тому чи іншому приміському маршруту. При цьому схему
маршруту розробляли самостійно, на власний розсуд, не погоджуючи її з
виконавчим комітетом, ДАІ чи хоча б з іншими перевізниками. Тому й
з’явилися маршрути «273 квартал – с. Заїзд («Самовар»)» або «273 квартал
– с. Сухополова», які виходять за межі міста тільки на 300-500 метрів,
решта ж маршруту обслуговує територію Прилук.
На початку 2011 року
на виконання вимог законодавства України та відповідно до доручення
міського голови виконком міської ради зобов’язав усіх перевізників на
міських маршрутах здійснювати перевезення пільгової категорії громадян
без обмеження щодня з 9.00 години (рішення №145 від 15.03.2011 року).
Унаслідок цього відбувся другий етап масового створення приміських
автобусних маршрутів, тобто, значна частина перевізників під будь-яким
приводом переходила в категорію приміських маршрутів, адже дане рішення
виконкому на них не поширюється. У зв’язку з цим на вищезгаданих
приміських маршрутах не здійснюється перевезення пільгової категорії
громадян. До того ж, Прилуцька райдержадміністрація, посилаючись на
Постанову Кабінету Міністрів України №256 від 04.03.2002 року «Про
затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на
здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту
населення за рахунок субвенцій з державного бюджету», не вимагає
здійснювати перевезення пільговиків.
Ураховуючи вищевикладене, станом
на 01.06.2011 року в місті функціонують 20 міських маршрутів, на яких
працюють 29 автобусів, та 9 приміських, на яких 16 автобусів.
На
вирішення проблемних питань, що виникли в результаті створення
приміських маршрутів, 9 червня відбулася зустріч міського голови з
представниками облдержадміністрації, Чернігівської транспортної
інспекції тощо. Головним питаннями зустрічі були організація руху
приміських маршрутів від автовокзалу (стаття 32 Закону України «Про
автомобільний транспорт» регламентує, що відправлення чи прибуття
автобусів приміських і міжміських автобусних маршрутів загального
користування має здійснюватися тільки з автостанцій населених пунктів) і
перевезення пільговиків на даних маршрутах.
До речі, Прилуцька
міжрайонна прокуратура вже почала притягувати до відповідальності
перевізників, котрі не перевозять пільговиків і тим самим порушують
чинне законодавство України.
Олександр Сивенко, заступник міського голови м. Прилуки